fredag 13. desember 2013

Med spisse albuer....

 
 
Etter en delvis hektisk dag på jobb -
dvs i barnehage, på tur der vi MÅ
rekke tilbake til felles lucia-samlingsstund
med etterfølgende lucia-tog ute på
glatta, med unger som går fort og
med unger som ikke vil og bare hyler,
 
så skulle jeg bare en bitteliten snartur
innom butikken for å kjøpe saft og
hente en pakke på posten for min kjære.
 
Bare saft, ble til to fulle bæreposer,
for jeg kom selvfølgelig på et par
ting til som hadde vært kjekt å ha
før helgen, det er jo tross alt snart jul.
 
Og med mine to fulle bæreposer,
stiller jeg meg pliktoppfyllende i
en uendelig lang kø foran post-disken.
 
Etter å ha stått der en stund, kommer
det en gammel dame ut fra butikken
med kursen mot post-disken.
Hun så visst ikke alle oss andre som
hadde stått lenge å ventet.
Så da det egentlig var mannen foran
meg sin tur, brukte hun sine spisse albuer
og prøvde å ta hans plass.
Han sa ifra, og hun bak disken
prøvde å si at det kanskje var andre
foran henne i køen, men hun stod
på sitt og påstod at det var hennes tur.
 
Da må jeg desverre si at jeg hevet stemmen
og sa fra at det var mannen foran meg
sin tur. Jeg ble provosert.
Vi var mange som stod å ventet
og det var ikke vanskelig å se køen.
Jeg sa hun kunne få gå foran meg,
FOR JEG HAR IKKE DÅRLIG TID,
sa jeg. Det har ikke jeg heller sa hun da.
Jeg sa igjen med hevet stemme
at jeg synes ikke man skal snike slik i køen.
Beklager men dette blir jeg provosert av
sa jeg.
 
 
Så dette måtte jeg bare skrive om.
Jeg synes ikke man har rett til å snike
og komme seg frem i køer ved å
bruke spisse albuer, selv
om man er gammel.
 
Jeg slipper gjerne folk foran meg
i kø, hvis de spør på en hyggelig måte,
eller jeg ser at de har lite i kurven sin
når jeg har mye.
 
Nå skal jeg bruke restene av energien
fra frustrasjonen på å rydde og vaske huset.
 
Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe.
 
 
Bildet er fra Tønsbergs gater nå før jul.
 
God helg :-)
 
Klem fra Anita

3 kommentarer:

  1. Er så enig med det du skriver. Blir så oppgitt selv.

    Jeg håper kvelden din ble god, søte!
    klem

    SvarSlett
  2. Eg og seier virkelig fra visst eg blir provosert og oppgitt,desverre så er ikkje eldre mennesker alltid høflige,dei ser ned på ungdommen men dei er nå visst meir høflige dei kan være enn dei eldre....
    Hadde ein episode her på bussen,der eg skreiv klage og alt,gjett om eg var oppskaka av bussjåføren som oppførte seg både truende og sint,han stoppa ikkje på et busstopp der jenta mi og fleire stod,eg ropte stopp fleire ganger og han kjørte forbi og eg fekk ei sint lekse på polsk...jenta mi hadde ikkje mobil og eg måtte gå av på neste busstopp for å finne ho...heldigvis hadde ho ringt til ei for ho fekk låne ein telefon og me kom oss heim til slutt men var ingen god opplevelse...


    Fineste kvelden til deg!
    Klem klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen :-)