fredag 7. mai 2010

Tidsklemma - hva er det? Del 1(for jeg tror det kommer flere innlegg om dette)


I går var en av hverdagens store logistikk-ettermiddager: Hjem fra jobb, handle inn mat for helga, hente Fanny i barnehagen, lage middag, spise middag, levere Fanny i bursdag kl 17. Susanne ville begynne på fotball (trening fra 16.30-17.30), Sondre spille fotballkamp kl 17.30 med oppmøte 17.10. Syklet til fotballkampen både mor og far.

Da vi etterhvert skulle hjem fra både kamp og trening, med sykkelhenger full av skolesekk og ekstra klær, spurte en annen pappa om vi følte at vi var i tidsklemma. "nei egentlig ikke"svarte jeg. For fram til nå er det bare Sondre som har vært med på en fritidsaktivitet to kvelder i uka. I tillegg har han nå etter påske begynt å sykle med en kamerat til og fra trening.



Jeg begynte å tenke litt på dette begrepet - tidsklemma. Jeg synes dette har mye med folks valg og prioriteringer å gjøre. Det er vi foreldre som velger hva barna våre skal være med på, og hvor mange forskjellige aktiviteter barna våre skal delta på. Jeg synes det er synd at så mange i dag oppdrar barna sine til å leve et liv i tidsklemma. Jeg har lagt ved en link til en artikkel om dette tema som bygger opp under mitt syn på tidsklemma.

La barn få leke med de andre "i gata", la de være kreative og bruke fantasien.  
I morgen er det den store fotballcup-dagen.

www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1314320

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen :-)