torsdag 4. november 2010

En god idè

Av og til ..... så får jeg en god idè

For snart to uker siden kjøpte jeg 3 slike (vet ikke helt hva jeg skal kalle de), kurver/baljer. Tenkte jeg skulle prøve noe nytt når det gjaldt å få ryddet bort alt det rene tøyet her i huset.

For det er jo klart at med en husholdning på 5 personer, så blir det mye klesvask. Og jeg er veldig fornøyd med at det er ikke mye skittentøy som ligger på vaskerommet. Der er vanen med å sortere og sette igang maskinen nå blitt godt innarbeidet. Men det har liksom skorta litt på selve distribusjonen ut til de respektive eierne når klærne er ferdig vasket. Da har det hatt lett for å hope seg opp litt.

Helt til jeg fikk en idè:  hva hvis hver av ungene har en egen kurv som jeg kan putte deres tøy oppi når jeg sorterer tøyet. Og så er det barnets oppgave (som en del av lommepenge-oppgavene) å putte tøyet på plass i skap og kommode.

Litt spent var jeg jo da jeg ga dem hver sin kurv relativt proppa full med klær den første gangen.
men ........ det funka. Hurra!
Tilogmed 6 åringen som igrunnen aldrig har hatt interesse for rydding, tømte kurven sin på null time.

Planen var vellykket.
Jeg sparer tid og arbeid på rydding av klær, og ungene lærer seg å ta ansvar for sine egne eiendeler.

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en hilsen :-)